Afgelopen weken heeft u de JOM gemist. Was er dan niets om over te schrijven? Oh jawel, meer dan genoeg. Dit heeft alles te maken met het te koop zetten van onze woning. De beslissing om de woning te koop zetten dat kostte niet veel tijd. De lijst van de fotograaf wat er allemaal moest gebeuren en de puntjes die jarenlang op een almaar groeiende lijst kwamen te staan die we eens moesten gaan doen, maakten dat er even geen vrije tijd over was (JOM wordt in de vrije tijd geschreven). Anyway, klussen zijn klaar, de fotograaf is geweest, de woning staat te koop, nu is het wachten op een koper, en heeft u weer een nieuwe JOM.
Het ziekenhuis Lelystad was deze week volop in het nieuws, de raad heeft besloten dat het gebouw een belangrijke architectonische en cultuurhistorische waarde moet krijgen. Het enige wat ik aan het ziekenhuis waardeer zijn de kunstwerken van Menno Baars die de diverse terreinen sieren. Voor de rest is het een zwaar verouderde omgevallen blokkendoos. Ik ben er vaak geweest, wat een trieste bedoening, enorme onbruikbare lange wandelgangen, wachtruimtes zonder daglicht, een gebouw waar je alleen maar zo snel mogelijk uit wilt om niet somberder en zieker te worden. Doe daarbij de enorme kosten van onderhoud, plat gooien die bende en laat st Jansdal maar wat nieuws bouwen wat in de omgeving past. Laat ik voorop stellen dat het personeel altijd zijn best heeft gedaan om er nog iets van te maken.
De ziekenhuis affaire kreeg nog een nieuw dieptepunt, met voor mij enkele conclusies die u zo kunt lezen. Minister Bruins heeft een rapport op laten stellen waaruit blijkt dat Lelystad helemaal geen spoedeisende hulp en kraamafdeling nodig heeft. Voor een stad met 80.000 inwoners, met daarbuiten de inwoners van omliggende gemeentes als Dronten, Urk etc . verbaasde de uitspraak mij. Bovenal verbaast de uitspraak mij omdat Lelystad, Batavia Stad heeft met jaarlijks 2,3 miljoen bezoekers, doe daarbij de Cruise schepen die tegenwoordig Lelystad i.p.v. Amsterdam aandoen met tussen de 100 en 300 bezoekers per boot. En bovenal het toekomstige vliegveld wat naar 45.000 vliegbewegingen toe moet groeien. In zo een stad geen spoed eisende hulp is natuurlijk op zijn zachtst gezegd een beetje ‘raar’.
Ik rij van Lelystad veel richting Harderwijk vanaf alwaar het ziekenhuis ligt voor de Lelystedelingen die een kraamkamer of spoed eisende hulp nodig hebben. Afgelopen week is men bezig gegaan om deze weg te vernieuwen. Dat betekent in de praktijk dat over een afstand van vele kilometers de weg 1 baans is geworden met een snelheid van max 50 kilometer per uur… …U fronst uw wenkbrauwen al, verdere uitleg is niet nodig.
Rijdend richting Harderwijk ligt aan de rechterkant het zo prestigieuze toekomstige vliegveld Lelystad. In mijn tijd als bestuurslid van de bedrijfskring Lelystad had wijlen Elly Jonkman de portefeuille Airport. Mede (zeg maar rustig door haar, de politiek kan roepen wat zij wil) dankzij haar strijd is het vliegveld er gekomen. Dat het nu zo een potje is geworden, is omdat mevrouw Jonkman helaas veel te vroeg is overleden. Het zou vliegveld Lelystad sieren in ieder geval een ruimte naar haar te vernoemen. Maar het is nu nog maar de vraag of het ooit open zal gaan. En of mevrouw Jonkman met deze puinhoop nog wel geëerd zou willen worden is weer een andere vraag.
Wat is er aan de hand met het vliegveld. Minister Nieuwenhuizen heeft de kamer toegezegd dat op vliegveld Lelystad alleen maar vliegtuigmaatschappijen mogen komen die op Vliegveld Schiphol vliegen en (een deel van ) hun land en vertrek rechten mee nemen naar vliegveld Lelystad. In Nederland hebben we te maken met de EU en in Brussel zegt men ‘Nee, dat is oneerlijke concurrentie voor vliegtuigmaatschappijen die nu niet op Schiphol vliegen, maar wel op vliegveld Lelystad willen vliegen’.
De minister zit nu in een spagaat en kan niet tot een compromis komen. Uitstel op uitstel is het gevolg. Dat er nu ook al geen spoedeisende hulp meer komt in Lelystad met een vliegveld zo dichtbij is voor mij de zoveelste bevestiging dat het vliegveld zoals bedacht er niet komen gaat.
Daarnaast mocht u ooit eens langs het vliegveld rijden, verbaast u dan over de afstand dat de baan ligt bij de autobaan. Vliegtuigen komen straks rakelings over de autobaan heen. Links en rechts staan rakelings langs de weg palen met verlichting voor de vliegtuigen. Deze palen zijn gemarkeerd met een zwart rubberen paal welke in woonwijken lantaarnpalen beschermen. Ik verzeker u dat het niet lang duurt voordat de eerste ongelukken daar gaan gebeuren omdat automobilisten schrikken van de rakelings overvliegende vliegtuigen. En geloof me dat zwarte rubberen paaltje bied weinig bescherming. Een stukje vangrail was het minste wat er geplaatst had kunnen worden.
Maar ja bij de Gemeente Lelystad zijn ze druk om die oude zooi van het ziekenhuis te behouden door het architectonisch belangrijk te vinden waardoor het niet gesloopt mag worden. Ik durf te beweren dat niemand op dit moment weet welke architect dit getekend heeft. En mocht men ooit er achter komen, zal hij waarschijnlijk ontkennen dat het uit zijn pen zou komen. Je schaamt je toch dood als architect.
Het zou mij dan ook niet verbazen dat in een nog niet openbaar rapport over het vliegveld net als bij het ziekenhuis er een negatief advies staat om het vliegveld in gebruik te nemen. Ik ben inmiddels enkele keren in het gebouw van het vliegveld geweest en heb mij over meerdere dingen verbaasd. Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de ontwerpers zelden op vliegvelden komen. Maar goed als je een vliegveld in de nog natte klei van de polder ‘Lelystad Airport’, kortweg LA noemt heb je het volgens mij sowieso niet begrepen. Neemt u Google eens te hand en zoek op LA Airport. Ergens rond pagina 80 na vele vermelding van Los Angeles Airport komt u eindelijk Lelystad Airport tegen.
In ieder geval, ik geloof er niet meer in dat het vliegveld open zal gaan zoals met veel bombarie is aangekondigd.
Wat dan met het vliegveld? Ik denk een luxe vliegveld waar de jetset met Privé vliegtuigen komt, het koninklijk huis, ministers etc etc. Lelystad had ook mee kunnen doen voor het songfestival. Het vliegveld had zich daar uitstekend voor geleend. De verschillende deelnemers hadden met vliegtuigen aan kunnen komen en zo het podium op kunnen gaan.
Als u vanaf het vliegveld terug rijdt naar Lelystad, ziet u aan uw rechterhand een pop-up casino, waar hopelijk ooit een van der Valk hotel komt. Maar zolang er geen vliegveld is, komt ook die er niet. Deze week ga ik het nieuwe casino vereren met een bezoekje, binnenkort leest u mijn bevindingen. Citymarketing Lelystad had in plaats van de slogan ‘Lelystad geeft lucht’, beter de slogan ‘Lelystad, stad van de gemiste kansen’. Kunnen gebruiken.
Voor nu een prettige week!