Naast de actuele nieuwsberichten rondom het ziekenhuis en de Stint zouden we bijna een ander belangrijk onderwerp over het hoofd zien. De zaak rondom het vliegende spaghettimonster.

De zaak is aangespannen door Mienke de Wilde uit Nijmegen. De vrouw is Pastafari, oftewel een aanhangster van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Ter verering aan het vliegende spaghettimonster dragen de leden een vergiet op hun hoofd. Twee jaar geleden vroeg Mienke een identiteitskaart aan en werden haar pasfoto’s geweigerd door de gemeente omdat zij een vergiet op haar hoofd had.

In de regels van de gemeente staat dat een hoofdbedekking alleen mag, als het gaat om religieuze kleding zoals een hoofdband of tulband. Mienke vind dat haar vergiet ook religieus is en stapte twee jaar geleden naar de rechter. Die gaf haar ongelijk en Mienke besloot naar de Raad van State te gaan. De raad van State is het hoogste rechtsorgaan waar iemand heen kan, een uitspraak van de Raad van State is bindend. Afgelopen augustus diende haar zaak voor de raad van state.

De Kerk van het Vliegende Spaghettimonster is in 2005 opgericht, en wordt vooral gezien als een parodie op de grote religies. Een Amerikaanse student heeft dit als baldadigheid bedacht, hij vond dat er meerdere soorten van de schepping / evolutie op scholen moest worden onderwezen waaronder zijn theorie van het Vliegende Spaghettimonster.

Het vertoont veel overeenkomsten met religies gebaseerd op de bijbel. Aanhangers vereren een godheid die gemaakt is van spaghetti en gehaktballen. Om hem te eren, dragen ze een vergiet op hun hoofd. Het geloof heeft acht zogeheten ‘liever nieten’ die het vliegende spaghettimonster aan Piratenkapitein Mosey op 10 stenen tabletten heeft overhandigd. Twee stenen tabletten heeft Mosey stuk laten vallen, waardoor er nog maar acht over zijn. De volgelingen geloven in een hemel met koud bier en strippers en een hel met lauw bier en strippers die een soa hebben.

In Augustus 2015 is de Nederlandse kerk van het vliegende Spaghettimonster ingeschreven bij de kamer van Koophandel. Dit ging niet zonder slag of stoot. Na de nodige publiciteit en een bezwaarschrift was de kerk een feit. Een inschrijving in het ANBI register (vrijstelling van belasting) heeft de belastingdienst afgewezen.

De 14 pagina’s tellende uitspraak lezende van de Raad van State, vraag ik me werkelijk af waarom hier zoveel tijd aan is besteed. Het volledige geloof is uitgeplozen, zelfs de brief en tekening van de Amerikaanse student zijn toegevoegd. Als conclusie stelt de raad van state vast dat het geloof het niet verplicht stelt om constant met een vergiet te lopen waardoor de noodzaak om deze op te hebben op een pasfoto teniet is gedaan.

Dit lezende verbaas ik mij erover dat in Nederland een jarenlange discussie gaande is over of zwarte Piet al dan niet racistisch is, naar de slavernij periode verwijst, of een kinderfeestje is. Subsidie geld wordt uitgegeven aan Kick out zwarte Piet die met geweld intochten komt verstoren, een grauwe eeuw activist die jaarlijks Sinterklaas met de dood bedreigt en opgepakt wordt. De opstand van Dokkum. De hoeveelheid rechtszaken over het verbieden van intochten. Winkeliers die bedreigt worden. De jaarlijkse onrust rondom het Sinterklaasfeest heeft een enorme impact op de maatschappij.

Waarom kan de raad van State niet één keer een uitspraak doen. Als de Raad van State na uitvoerig onderzoek tot de conclusie komt dat het riekt naar racisme of slavernij, dan doen we roetveegpieten, regenboogpieten of witte pieten maar dan is elke vorm van discussie afgelopen en kunnen we Sinterklaas vieren zoals het was en hoort. Een kinderfeest voor jong en oud van elke nationaliteit!

Categorieën: RacismeReligie