Vakantie in eigen land, Nederland, is niet zo mijn ding. Van de kinderen hebben we een hotelovernachting gekregen en om voor één nacht naar het buitenland te rijden vonden we iets te gortig. Dan toch maar een overnachting ergens in Nederland. Uren tuurden mijn ogen over de kaart van Nederland.

Roermond en dan shoppen, hebben we een paar maanden geleden al gedaan. Limburg en dan op het Vrijthof een biertje. Is ook weer zo wat met deze kou. Noord Holland en dan een voetbalwedstrijd van AZ bezoeken, was een optie, alleen voetbalde AZ niet in Alkmaar door een ingestort dak. Groningen was het ook niet, maar boven Groningen verrees opeens Leeuwarden. De stad die ik regelmatig vervloek als ik weer eens post krijg van het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Kortweg CJIB.

Leeuwarden de hoofdstad van Friesland, is daar überhaupt wat te doen dan? Google opgestart en de 10 leukste dingen van Leeuwarden opgezocht. Museums, festivals, stadswandeling het beerenburg museum voor ieder wat wils. In het rijtje monumenten stond de Blokhuispoort. De Blokhuispoort is ruim 500 jaar een gevangenis met een rijke historie geweest. Tot het in 2008 zijn functie als gevangenis kwijt raakte. Heel wat beroemde criminelen hebben hier gezeten o.a. Willem Holleeder.

In de beschrijving is te lezen dat het mogelijk is om te slapen in een cel. Dit trok mijn aandacht en binnen enkele minuten hing ik aan de telefoon met Alibi Hostel. We konden kiezen uit een kleine cel met douche en wc op de gang, of iets meer luxe met douche en toilet op de eigen cel. Wij gingen voor het laatste en boekte een nacht en de daarop volgende nacht, met de voucher een kamer in Hotel Oranje. Dan hadden we iig een beetje luxe na een nacht afzien in de gevangenis.

Enkele weken later kwamen we aan in Leeuwarden. Met onze koffertjes rollend achter ons aan, liepen we wat beduusd de oude gevangenispoort in. De sierlijkheid en fraaie architectuur van de voormalige gevangenis staat in schril contrast tegen de grijze kolossen van moderne gevangenissen als in Almere en Lelystad.

We liepen het gebouw in waar Alibi Hostel gevestigd is. Beneden een wir war van kleine winkeltjes met veelal kunstenaars. Maar ook enkele exposities die het rijke verleden van de Blokhuispoort vertellen. Met de lift togen we naar de 1e verdieping. Daar werden we hartelijk verwelkomd door één van de vier eigenaars van het Hostel. Het Hostel gedeelte is middels linten afgescheiden voor de dagelijkse bezoekers. Hierdoor kom je als hotelgast net even op wat meer plekken en beleef je het verleden meer.

We werden naar onze cel gebracht die basic ingericht is. Het bed en matras zijn goed, en de stalen deur geeft je echt het gevoel hoe het moet zijn geweest om hier niet vrijwillig te hebben gezeten. We besloten bij restaurant proefverlof wat te drinken, een van de twee gezellig ingerichte horeca gelegenheden op het terrein. ‘Elke deur die open is mag je naar binnen toe.’ Dat was niet tegen dovemans oren gezegd en al snel gingen wij op ontdekking door de vele gangen en deuren. De binnentuinen, zelfs de vroegere isoleercellen waar de gevangen naakt in moesten, alles was te bezoeken.

Die avond zijn we Leeuwarden in gegaan, na een rondje langs restaurants, kozen we voor een drukbezocht Italiaans restaurant. Na daar heerlijk te hebben gegeten besloten we terug te gaan naar het hostel en daar nog een afzakkertje te nemen. In de hoek van de eetzaal, gevuld met houten meubels zonder kussens en poespas, is een eenvoudige bar gebouwd. Eén van de vier eigenaars was hier nog bezig. In tegenstelling tot vroeger was er nu wel (legaal) alcohol beschikbaar. De glazen werden gevuld met gin tonic en een geanimeerd gesprek volgde. Tot in de kleine uurtjes vertelde hij in geuren en kleuren over de rijke historie van het pand, verhalen van bewaarders en gevangen.

We konden wel de hele nacht doorpraten maar er moest toch ook geslapen worden in de cel. Het is even vreemd om de dikke deur achter je dicht te trekken, welke overigens nu wel van binnenuit open gemaakt kan worden. Vervolgens was het ook muisstil en hebben we geslapen een os. We sliepen zo vast dat we de volgende ochtend pas weer dachten aan de verhalen van geesten van overleden gevangen die nog rond zouden spoken. Of ze zijn niet bij ons geweest, of ze hebben ons niet wakker gekregen.

Met de elektrische boot zijn we de volgende dag door het centrum van Leeuwarden gevaren, onderweg zijn er een paar plekjes waar je kan stoppen en wat kan eten en drinken. Na twee uurtjes varen liepen we terug naar het hostel om uit te checken. We liepen naar het Oranje hotel voor de volgende overnachting. We plaatsten onze koffers op de kamer en liepen weer richting de lobby. Er was niets mis met het hotel. Het personeel strak in het pak. De kamer netjes en schoon. Ornamenten aan de muren en plafonds maar er miste iets. We misten de verhalen, het dwalen door gangen, de architectuur, de beleving was er niet. Daar waar we dachten dat het Oranje Hotel een verademing zou zijn na een brakke nacht in het hostel, was het juist andersom. We misten de gevangenis nu al.

In de avond hebben we heerlijk gegeten in een Spaans tapas restaurant, daarna zijn we op zoek gegaan naar een Gin Tonic cafe, genaamd ‘Dr. Watson Uw gezondheid ons een zorg.’ Op internet hadden we al gelezen dat het een bezoekje waard is, maar dat het lastig is om te vinden. Niet zo zeer dat het in een achteraf steegje zit, nee het zit op een groot plein. Maar het is nergens aangegeven en om er te komen, moet men voor het winkelpand een klein trappetje af, een deur door om vervolgens in een typisch Londen style bar te komen.

De Gin’s waren goed en het personeel vriendelijk. Na geruime tijd togen we terug naar het hotel, zaten even aan de hotelbar om vervolgens naar onze kamer te gaan. De volgende ochtend werden we wakker en liepen terug naar de auto met onze koffers. Onderweg liepen we langs de Blokhuispoort en waar 500 jaar mensen blij waren als ze er uit waren, wilden wij nog wel wat nachten blijven. Leeuwarden heeft ons verrast en met name Alibi Hostel. Er zijn in Nederland nog een aantal oud gevangenissen waar overnacht kan worden, wij gaan er zeker nog een aantal bezoeken.